TE WEINIG PERSONEEL

Druk, druk, druk…. er zijn geen mensen genoeg om al het werk te doen!

Het is een kreet die we vaak horen, zowel van medewerkers als van hun bazen. En dat blijft maar aanmodderen.

Als je er echt beweging wil in krijgen zijn er alvast een paar wetenswaardigheden waarmee we op vandaag nog te weinig rekening houden.

Ben jij de werknemer die bedolven zit onder het werk? Denk dan eens na: over hoeveel uren spreekt jouw contract? En hoeveel uren moet je presteren om die hoge berg werk te kunnen verzetten? Komt dat aantal niet overeen? Dan is het hoog tijd om eens hogerop te gaan praten.

‘Ja, maar’ hoor ik je al zeggen ‘dat heb ik al zo vaak gedaan. Ik doe niets anders dan aan de alarmbel trekken, maar er gebeurt niets!’

Toch merkwaardig dat er daar boven niet wordt geluisterd. Hoe kunnen we daar verandering in brengen? Laat ons eens even proberen om ons in de plaats te stellen van die bazen. Zij weten dat er te veel werk is voor te weinig mensen, en misschien doen ze zelfs hun best om nieuwe mensen in dienst te nemen maar kunnen ze die zo direct niet vinden. Maar in elk geval hoeven ze daar voorlopig niet wakker van te liggen, want jij bent een medewerker met verantwoordelijkheidsgevoel en jij zorgt ervoor dat je veel meer werk doet dan eigenlijk zou moeten. En zo raakt de klus ook geklaard.

Dat betekent: als je echt wil dat ze daarboven wakker worden en in ernstige actie schieten, dat je hen ook hun verantwoordelijkheden moet laten nemen. Met andere woorden: stop met het te veel aan werk toch ook nog uit te voeren. Laat het zich maar ophopen. Als jouw bazen dan de klachten binnen krijgen van klanten, dan zullen ze veel meer geneigd zijn om daadwerkelijk het probleem aan te pakken.

Stop dus met verantwoordelijkheid op te nemen die niet bij jouw functie hoort. De verantwoordelijkheid voor de werkbelasting ligt bij je bazen. En als ze niet willen luisteren naar jou, bewijs hen dan dat het echt niet gaat.

 

Maar ben jij nu geen werknemer, maar wel de baas die ziet dat jouw mensen overbelast zijn? Dan is de vraag of jij zelf het mandaat  hebt om daar iets aan te verhelpen. Indien niet, dan moet je natuurlijk op jouw beurt je bazen aanspreken, en dan geldt hetzelfde als hierboven.

Maar ingeval je wel zelf dat mandaat hebt om manschappen in te huren, dan is het hoog tijd op dat te doen. Luister naar je mensen. En je kan best wel een korte periode wat extra inspanning vragen. Dat zal men met plezier uitvoeren. Maar het mag niet blijven duren. Ga desnoods met je mensen aan tafel zitten en filter de prioriteiten uit de taken zodat ze de belangrijkste dingen doen, en de rest kan wel wachten tot later.

Vermijd ook vooral dat je de mensen met ambities ‘vasthoudt’ op die plek. Het is een grote fout die nog steeds veel te vaak voorkomt. Men heeft een hele goede medewerker, maar die medewerker wil graag promotie maken. Als baas denk je dan dat je die persoon liever niet op een hogere positie zou zien staan omdat hij of zij net zo goed werk levert in de functie waarin hij of zij nu zit.

En dus ga je proberen om die persoon op die functie te houden; ga je misschien die promotie proberen tegen te houden. Dat is een foute actie. Want vroeg of laat zal die persoon zijn heil elders gaan zoeken omdat hij in jouw bedrijf of afdeling geen kansen krijgt. Dan ben je niet alleen je goede medewerker kwijt, maar ook nog eens iemand die heel wat meer had kunnen betekenen binnen het geheel.

Kortom dus twee boodschappen. Ten eerste: laat je horen met je stem en met je daden, en ten tweede: luister naar mensen en neem hen ernstig.

3 gedachten over “TE WEINIG PERSONEEL

  1. Dit is zoooo. een WAAAARHEID!!!
    Het belangrijkste voor medewerkers is om daarin samen te spannen als GROEP!
    Want daar spant dikwijls het schoentje.
    Verschillen in leeftijd speelt ook een rol. Vooral als je dan in de zorgsector werkt.
    Een jonge twintiger die nog onder mama’s vleugels woont kan langer die druk aan omdat deze zich na het werk verder geen zorgen moet maken wat betreft zorg voor het gezin. Maar voor ouders en vooral deze met jonge kinderen begint weeral het spitsmoment… En op die manier geraakt je reserve uitgeput!
    Laten we ook eerlijk zijn: ik was ook sneller toen ik nog 21 was.
    20 jaar ouder, 30 jaar ouder dat begint men te voelen. Je gaat ook anders gaan denken
    …. Hoeft dit allemaal zooo snel te gaan, vooral als je met mensen werkt.
    Hebben onze bejaarden die ZOVEEL GELD betalen dan geen recht op wat meer AANDACHT?
    Met een sterk team is er heel wat te bereiken…. Een ding heb ik geleerd
    Als je BLAFT moet je ook BIJTEN!!!

  2. Je hebt een punt annie, maar denk ook eens aan hoe het gaat in de zorgsector…
    Daar speelt vaak ook politiek mee lijkt me, de zogenaamde knelpuntberoepen in bejaardenzorg, of in de sociale sector, Vaak komt daar geen budget vrij…
    Of liever houden ze het bij ‘vrijwilligers’…
    maar die willen ook graag brood op de plank he…
    het doet me denken aan de tijd dat ze met chronometers naast jou staan om te zien hoe snel je een uurwerk of dergelijke in elkaar kan steken… (ok, niet dat ik det heb meegemaakt uiteraard)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *